Fettskatt Alà Danmark ?

 
 
 
Ska vi i Sverige införskaffa FETTSKATT ?
 
I förrgår publicerade Aftonbladet en artikel: Läkare: "Inför skatt på fett"
 

"På två decennier har andelen feta svenskar gått från 6 till 11 procent.

Detta drabbar inte bara den enskilde, utan kostnaden för vård och sjukfrånvaro orsakat av fetma är skyhög. Runt 15 miljarder beräknas det kosta varje år, en siffra som väntas stiga, enligt SVT

Tevekanalen har tillsammans med Sifo gjort en undersökning som visar att 53 procent av svenska folket vill att staten ska ta mer ansvar för att förhindra övervikt med ekonomiska styrmedel"

 
Samtidigt som det jublar inom mig, blir jag mållös.
Det är bra att frågorna väcks, pratas om och att inte Sveriges hälsa ligger i tabu.
Men Skatt på fett ? Där måste de förklara sig bättre, på Olivolja, Avokado, Lax? Innebär det de livsmedlen också  ?
 
Och varför FETT ? Jag hade hellre sett att de satte högre skatt på Vitt mjöl & SOCKER. S-O-C-K-E-R !
Det är allt socker vi stoppar i oss som gör oss feta. Mängder med tom energi, som inte många människor gör av med.

Men lag på socker, blir det fruktsocker också då ? Här kan man vrida och vända hur mycket man orkar, jag tror aldrig något av alternativen blir bra i slutändan. 
 
Att det borde finnas en lag på att inget socker ska finnas vid kassorna i mataffären som exempel.
Där står du i kassan, och så står det ta tre chockladbitar, för 10 kr. Oj då, där slank de ner i korgen också.
 
Detta är ett ämne som berör mig väldigt hårt, djupt, rakt in i hjärtat. För jag med min kunskap önskar jag kunde leva på luft, och jobba gratis. Så alla fick uppleva fördelarna med Personlig träning och Kostrådgivning.
 
Jag säger nej till skatt på fett i Sverige, Men jag säger JA, för skatt på Socker i Sverige.
Men jag väntar med spänning på fler rapporter hur det går för våra fina grannar i Danmark och deras hälsa i med fettskatten.
 
Så länge vi bestämmer själva, gör våra egna val, och det är våra händer som stoppar varorna ner i matkassen.
TÄNK EN GÅNG EXTRA ÄR NI SNÄLLA ! Nyttigt är Gott, Bara Man Vill.
 
 
bild från google.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0