Dagens Chokladboll.


När jag lärde mig bara Chokladbollar som liten, rullade man de väldigt små. Små och söta.
Med massa pärlsocker på.
När jag var lite bakade man muffins i en liten form. Lagom form.

Idag när vi går på café eller kalas, är det hysteri, SOCKER hysteri.
Muffinsen är stora som en lunch, och chokladbollarna behöver vi inte tala om. De är stora som tennisbollar.


Vad hände där ?
Är vi på den vägen att vi ska mätta vår magsäck med socker ? Att vi inte ska orka en ordentlig energirik middag sen ?
Är det någon mer än jag som höjer på ögonbrynen av denna bilden  ?

Coctail tomaterna är mindre än våra chokladbollar idag.
Chokladbollen till höger har ca 580 kcal i sig.
Coctailtomaten har 2 kcal.
Nu vill inte jag att ni tänker, men äta en coctailtomat ist.
Utan att ni ser tänket. 580kcal är mer än en vanlig hederlig kvällsmiddag innerhåller med någonform av kolhyderater, fint protein och nyttigt fett. Och en härlig somrig sallad till.
Man kan få så mycket mer för 580kcal, som kommer göra dig piggare (du kommer orka det där tunga träningspasset efter jobbet), klokare (du kommer vara mer snabbtänkt), motiverad (viljan att lyckas med något kommer följa dina steg), lyckligare (du kommer att le, utan att du ens tänker på det.) och en snyggare hy. (du kommer se fräsch ut när du vaknar på morgonen.)


Ni hejjar väl på det sista ?

Detta var en del av den skrämmande fakta vi fick lära oss på utbildningen i helgen.
Vi mätte mat, kletade in oss i kalorierna, vägde allt som kom under luppen.
Jag har blivit klokare, och det mina vänner vill jag dela med mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0