Tänk efter innan du tuggar och sväljer.

Idag har det varit intressanta ämnen på utbildningen. Blandannat kost för barn och ungdomar.
Och är det något mitt hjärta slår alldeles extra för så är det barnen.
Vi vuxna stoppar i oss medvetet, vi gör ett val när vi börjar tugga. Och vi VET ungefär vad som är bra och mindre bra.
Men våra barn, som tuggar det vi ger dem i handen. De har ingen skyldighet eller rättighet till att veta, eller ens behöva bry sig. De är barn, och de ska lära av oss. Jag hoppas ingen begär något annat.
Så man blir lätt förskrämd när man ser dessa siffror.
Föräldrar ger gärna en kanelbulle till sitt barn, men skickar de lika gärna ut sin älskade på en löp eller cykel tur i 90 min efter det ? För att gottgöra det som kan komma om man fortsätter i samma mönster. ?

Då kan jag även tala om att har vi ett normalviktigt barn, som är aktiv, och mår bra, skulle inte 25gram godis skada att äta varje dag. Men hur mycket är 25gram då ? I lösplocket i närmaste mataffär, är det ca 3-4 bitar godis.
Vilken förälder stoppar intaget där ?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0